W 2025 roku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kontynuuje realizację programu Aktywne Place Zabaw, którego celem jest poprawa warunków do zabawy na świeżym powietrzu dla dzieci do lat 3 poprzez modernizację placów zabaw przy żłobkach i klubach dziecięcych. Program jest skierowany do gmin prowadzących instytucje opieki nad najmłodszymi dziećmi, wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Dofinansowanie, w wysokości do 300 000 zł na jedną instytucję, może być przeznaczone m.in. na budowę lub remont urządzeń zabawowych, modernizację nawierzchni czy zagospodarowanie terenu. Warunkiem rozliczenia otrzymanych środków jest jednak dostarczenie certyfikatu potwierdzającego zgodność z normami PN-EN 1176 i PN-EN 1177.

Kontrola pomontażowa jako warunek rozliczenia dofinansowania
Przeprowadzenie kontroli pomontażowej stanowi jeden z kluczowych warunków niezbędnych do prawidłowego rozliczenia dofinansowania w ramach programu „Aktywny Plac Zabaw”. Kontrola ta musi zostać przeprowadzona po zakończeniu wszystkich prac związanych z modernizacją lub doposażeniem placu zabaw. Jej celem jest formalne potwierdzenie, że wszystkie zrealizowane działania są zgodne z wymaganiami normy PN-EN 1176 (dotyczącej wyposażenia placów zabaw) i/lub PN-EN 1177 (dotyczącej nawierzchni amortyzującej upadki). Z kontroli tej musi zostać sporządzony odpowiedni dokument — certyfikat lub świadectwo — który jest warunkiem uznania zadania za zakończone. Dokument ten może być wystawiony najpóźniej do 31 stycznia 2026 r., przy czym wszystkie prace i wydatki muszą zostać zakończone do 31 grudnia 2025 r.
Certyfikat lub świadectwo z kontroli musi jednoznacznie potwierdzać zgodność placu zabaw oraz jego nawierzchni z odpowiednimi normami: PN-EN 1176 – dotyczy urządzeń zabawowych m.in. piaskownic, huśtawek, zjeżdżalni, kolejek linowych, urządzeń kołyszących, karuzel, linowych konstrukcji przestrzennych oraz PN-EN 1177 – dotyczy m.in. nawierzchni amortyzujących upadek, np. mat przerostowych, nawierzchni wylewanych. Certyfikat lub świadectwo powinno zawierać:
• dane identyfikujące plac zabaw i jego lokalizację,
• wykaz kontrolowanych urządzeń i nawierzchni,
• odniesienie do norm PN-EN 1176 i/lub PN-EN 1177,
• jednoznaczne stwierdzenie zgodności,
• datę inspekcji,
• podpis osoby odpowiedzialnej
• dane jednostki kontrolującej.
Co istotne, kontrola musi być przeprowadzona przez niezależną, zewnętrzną jednostkę kontrolującą, która nie brała udziału w montażu ani nie jest powiązana z wykonawcą robót. Ma to na celu zapewnienie pełnej obiektywności oceny i wyeliminowanie potencjalnego konfliktu interesów. Koszt uzyskania tego dokumentu również kwalifikuje się jako wydatek pokrywany w ramach programu. Brak certyfikatu zgodności skutkuje niemożnością rozliczenia zadania i obowiązkiem zwrotu otrzymanych środków, co czyni kontrolę pomontażową nie tylko wymogiem formalnym, ale i finansowo krytycznym elementem całego procesu inwestycyjnego.

Jakie informacje są potrzebne do przygotowania wyceny kontroli pomontażowej placu zabaw?
W celu przygotowania wyceny kontroli pomontażowej placu zabaw, osoba zamawiająca powinna przekazać kilka podstawowych informacji, które pozwolą określić zakres inspekcji oraz przewidywany koszt usługi. W szczególności należy wskazać:
– Lokalizację placu zabaw – co pozwoli określić koszt dojazdu inspektora;
– Ilość urządzeń do oceny – czyli ile sprzętów zabawowych zostało zamontowanych i ma zostać poddane kontroli;
– Czy nawierzchnia bezpieczna ma zostać objęta oceną – wraz z informacją, pod iloma urządzeniami się znajduje;
– Czy elementy uzupełniające placu zabaw mają zostać ocenione, takie jak:
– ogrodzenie,
– kosze na śmieci (liczba sztuk),
– ławki,
– stojaki rowerowe;
– Czy na placu znajdują się huśtawki z siedziskami amortyzowanymi, które wymagają osobnego badania – należy podać ich liczbę;
– Czy zamontowano trampoliny, które również podlegają dodatkowej ocenie – należy wskazać ich ilość;
– Jakiego dokumentu końcowego oczekuje zamawiający – takim dokumentem może być certyfikat i/lub sprawozdanie z inspekcji
Powyższe dane są konieczne, aby dokładnie określić zakres inspekcji, oszacować czas potrzebny na ocenę techniczną oraz ustalić wszystkie niezbędne badania specjalne (np. dla huśtawek czy trampolin). Dzięki temu możliwe jest przygotowanie rzetelnej i przejrzystej wyceny, dostosowanej do rzeczywistych potrzeb klienta. Jasne informacje pozwalają uniknąć błędów i nieporozumień w trakcie realizacji zlecenia.
Dlaczego zgodność z normami jest tak ważna?
Zgodność z normami to nie tylko warunek formalny programu. Przede wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo dzieci – normy PN-EN 1176 zawierają szczegółowe wymagania dotyczące projektowania, wykończenia i rozmieszczenia urządzeń zabawowych . Potwierdzona zgodność urządzeń i nawierzchni z dedykowanymi wymaganiami bezpieczeństwa chroni gminę i wykonawcę przed odpowiedzialnością – brak zgodności może być podstawą do późniejszych roszczeń. Jest podstawą trwałości inwestycji – zgodne urządzenia są lepiej przygotowane do eksploatacji i rzadziej wymagają napraw. Brak ważnego certyfikatu lub świadectwa skutkuje brakiem możliwości rozliczenia dofinansowania, co oznacza obowiązek zwrotu środków.
Podsumowanie
Program Aktywny Plac Zabaw 2025 to szansa na realne polepszenie warunków rozwoju najmłodszych dzieci. Kluczem do sukcesu jest jednak nie tylko estetyczna i przemyślana modernizacja przestrzeni, ale również formalna zgodność z normami bezpieczeństwa dedykowanymi dla placów zabaw PN-EN 1176 oraz PN-EN 1177. O tym warto pamiętać już na etapie planowania inwestycji. W ramach programu można uzyskać dofinansowanie w wysokości do 300 000 zł na jedną instytucję – żłobek lub klub dziecięcy. Okres realizacji projektu obejmuje czas od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku. Zadanie musi zostać zakończone maksymalnie do 31 stycznia 2026 roku – termin ten odnosi się do daty wystawienia odpowiedniego certyfikatu. Wymaganym dokumentem potwierdzającym zakończenie projektu jest certyfikat lub świadectwo zgodności z normą PN-EN 1176 lub PN-EN 1177. Dokument ten musi zostać wystawiony przez zewnętrzną, niezależną jednostkę kontrolującą, która nie była zaangażowana w proces montażu urządzeń.
Dodaj komentarz